Kollagénről bővebben - kollagén, kollagén por, collagen.hu

A kollagén termékekben található B vitaminok

collagen.hu
2020.08.10 09:36

A VITAMINOK az élethez nélkülözhetetlenek. Nem építő-és nem tápanyagok, hanem biokatalizátorként működnek, esszenciális táplálék-összetevők.

A vitaminokat oldhatóságuk alapján két csoportba osztjuk:

- vízben oldódó vitaminok B, C, P vitaminok és

- zsírban oldódó vitaminok A,D,E,K .

A B vitaminok, a vízben oldódó vitaminok közé tartoznak.

B VITAMINOK szerepe a szervezetben

 

B1-vitamin (tiamin, aneurin)

Hiánya okozza a beriberi nevű betegséget, amely azokon a földrészeken fordul elő, ahol a lakosság fő tápláléka a hántolt rizs.

A B1-vitamin hiánya ideggyulladást, görcsrohamot, hasmenést, hányást, nagyfokó oedemát és a szénhidrát anyagcserezavarát okozza. Bőséges szénhidrátfogyasztása esetén a B1-vitamin szükséglete növekszik.

A napi B1-vitamin szükséglet: 1,2-1,5 mg.

B1-vitamin források: élesztő, máj, hús, búzacsíra, borsó és a barna kenyerek.

 

B2-vitamin (riboflavin, laktoflavin)

A sejtlégzésben biokatalizátorként működik.

Hiányában gátlódik a növekedés, anyagcserezavar és a szaruhártya-ereződés figyelhető meg. A szájzugban berepedések keletkeznek, amelyhez nyelvgyulladás is társul.

A napi B2-vitamin szükséglet: 1,8-2 mg.

B2-vitamin források: máj, vese, hús, élesztő, tej és zöldségfélék.

 

B3-vitamin (niacin, nikotinsav)

Teljes hiánya következtében súlyos bőrgyulladással és hasmenéssel járó betegség (pellega) alakul ki. A betegséghez ideg- és emésztőrendszeri zavarok, emlékezetkiesés is társul.

A napi B3-vitamin szükséglet: 18 mg.

B3-vitamin források: máj, hús, olajos magvak és a szója.

 

B6-vitamin (piridoxin)

A szervezet számos anyagcsere-folyamatában vesz részt. Fokozza a védő hatású magnézium beépülését a szívizomzatba, csökkenti a hányingert.

Hiánya elősegíti az érelmeszesedés kialakulását, elősegíti a triptofán átalakulását nikotinsavvá, valamint bőr- és idegrendszeri zavarok alakulhatnak ki.

A napi B6-vitamin szükséklet: 2,2 mg.

B6-vitamin források: máj, hús, búzacsíra, búzakorpa, hüvelyesek, brokkoli, élesztő.

 

B12-vitamin (kobolamin)

A vörösvérsejtképzésben jut fontos szerephez.

Hiányában vészes vérszegénység alakul ki, amelyhez idegrendszeri, gyomor-bél rendszeri zavarok csatlakozhatnak.

A napi B12-vitamin szükséglet: 2 mikrogramm

B12-vitamin források: húsok, máj, hering, lazac, ponty, tej.

 

B9-vitamin (folsav)

Magzatvédő vitaminnak is nevezik, mert hiánya a magzati fejlődési rendellenességeket okozhat. Ismeretes a szívizomzatot védő hatása is.

A napi B9-vitamin szükséglet: 200 mikrogramm.

B9-vitamin források: marhamáj, sertésmáj, szójaliszt, bab és a zöld növények.